Blog Layout

Skrevet af:
Louise Lamberth

Test dig selv: Tror du på de 6 farlige myter om webtekst?

Jeg har været tekstforfatter siden 2009. Så jeg har nok hørt alle myter om webtekst ... Her er nogle stygge gengangere. Du tror ikke på dem – vel?

Skal du have flest mulige mennesker til at forstå det, du skriver? Så skal du sørge for at skrive det, så alle kan forstå det. Og vil du have et mål for, hvor let din tekst er at forstå? Så er lix-tallet en god rettesnor for præcis det.

Myte 1:

”En hjemmeside med én side er nok til mig” 

Godt for dig – men er du sikker?



Sådan en hjemmeside kan nemlig være udmærket. Men kun for nogle!



Så det er vigtigt, du overvejer, om den er god nok netop til din virksomhed.



For et website med kun en eller to sider kalder man for en visitkorthjemmeside. 



Den er nemlig ligesom et visitkort: Det er dejligt at have et flot visitkort i lommen. Men visitkortet springer ikke op af lommen af sig selv! 



Du skal selv dele dit visitkort ud til de rigtige mennesker. 



Du skal med andre ord vide, hvordan du vil markedsføre dig offline. For din visitkorthjemmeside sælger ikke af sig selv!



Det kræver mere af din hjemmeside, hvis den skal skaffe nye kontakter og sælge døgnet rundt. Nemlig:



  • Søgemaskineoptimerede salgstekster og blogindlæg
  • Et nyhedsbrev 
  • Meget gerne virksomhedsprofiler på sociale medier, hvor du ofte markedsfører dig.



Myte 2:

”Søgeord gør ingen forskel. Kun brugeroplevelsen!”

Forkert!



Brugeroplevelsen betyder meget for Googleplaceringer. Men ikke alt. 



Det er trods alt robotter, der placerer din hjemmeside i søgeresultaterne. Og robotter tænker ikke selv. 



Derfor: Forvent ikke, at Google altid kan gætte, hvilke søgeord du gerne vil op på.



Du er nødt til at være lidt pædagogisk …



Derfor skal du have lavet en søgeordsanalyse til hver side på din hjemmeside. Desuden skal dine webtekster selvfølgelig optimeres til søgeordene.



Myte 3: 

”Lange webtekster skræmmer folk”

Sludder og vrøvl. Hvis dine webtekster er skrevet rigtigt, er både mennesker og Google glade for lange webtekster.

For dine lange webtekster skal nemlig skrives sådan:


  • En fængende overskrift, der frister til klik
  • En teaser på 2-3 linjer, der opsummerer det vigtigste
  • En tekst, der uddyber budskaberne – delt op i afsnit
  • Flere calls to action undervejs: De fungerer som stoppesteder i teksten, hvor læseren kan stå af. Fx for at kontakte dig eller købe. 



Myte 4: 
”Det er gammeldags at blogge”

Niks. Tværtimod! Virksomhedsbloggen bliver mere og mere vigtig.

For vi shopper næsten alle sammen online. Derfor googler vi efter ydelser og produkter. 



Men ikke nok med det. Vi googler også efter svar på spørgsmål, før vi køber.



Derfor går du glip af mange købelystne kiggere, hvis din blog ikke svarer på spørgsmålene. 

Men du går sikkert også glip af Googleplaceringer. 



Sådan bruger du bloggen til at komme op på Google:



  • Brug Contentbeak til at undersøge, hvilke spørgsmål folk googler.
  • Skriv en artikel om hvert af de relevante spørgsmål, der er mange søgninger på.
  • Link fra blog til matchende salgstekst.



Myte 5: 

”Vi behøver ingen forsidetekst. Kun et stort foto”

Sssh …. Det vil jeg helst ikke høre!



Jeg vil altid anbefale dig at have en lang seotekst på forsiden. Helst højt oppe på siden!



Hvis du ikke kan leve med det, må du placere teksten under det store foto. 



Hvis det også er umuligt, må du nøjes med at optimere billeder og logo på forsiden til det ord, den skal ranke på. Desuden kan du linke fra undersider til forsiden på de vigtigste søgeord.



Myte 6:

”Gode tekster er nok. Hvad skal jeg med links udefra?

Desværre! Du kommer ikke uden om linkbuilding. Heldigvis betyder det ikke altid, at du skal have bunker af links. 


Men du skal have en strategi, der sikrer dig nye gode links igen og igen.

Gode seo-tekster er stadig vejen frem ....

Derfor:



  • Få lavet en søgeordsanalyse til hver tekst.
  • Skriv dine webtekster – eller hyr en tekstforfatter.
  • Byg interne links mellem sider på din hjemmeside. Det hjælper Google og mennesker med at finde rundt. Det skaber også en bedre brugeroplevelse, så folk bliver længere tid på hjemmesiden.
  • Byg gode links til din hjemmeside udefra. Eller få en seohaj til at bygge links for dig.




Tak til Louise, fordi du deler din viden med os andre

Louise Lamberth

Louise Lamberth er seo-tekstforfatter, cand.mag. og forfatter til bøgerne Blog dig til synlighed - og salg samt Planlæg kunderejser, der hjælper flere - og sælger mere.



Forslag til gæsteindlæg sendes til [email protected]

Ingen risiko

Hvis du publicerer indhold skrevet med hjælp fra Contentbeak, og det ikke øger dine salg, leads eller
placeringer på Google, får du de sidste 3 måneders abonnement tilbage.
By Søren Riisager 12 Nov, 2020
Når Google skal danne sig et indtryk af, hvad din webside handler om, bruges bl.a. den særlige TF*IDF-algoritme. Den er opfundet 16 år før stifteren af Google blev født, og spiller en afgørende rolle for, hvordan dine webtekster bliver indekseret af Google. Derfor bruger vi den også i ContentBeak, når vi skal hjælpe dig med at skabe tekster, der ranker bedst muligt i søgemaskinerne. Læs med, og få styr på, hvad TF*IDF kan gøre for dine placeringer i Google! 
Lixtal påvirker SEO
By Søren Riisager 25 Jun, 2020
Skal du have flest mulige mennesker til at forstå det, du skriver? Så skal du sørge for at skrive det, så alle kan forstå det. Og vil du have et mål for, hvor let din tekst er at forstå? Så er lix-tallet en god rettesnor for præcis det.
By Kasper Gregersen 31 Jan, 2020
Der er selvfølgelig allerede måder, hvorpå du kan få en idé om, hvordan dine bruger konsumere dit indhold. Du kan eksempelvis allerede nu finde gennemsnitlig tid på siden i Google Analytics. Det tal kan du finde under Adfærd > Sideindhold > Alle sider. Her kan du se, hvilke sider der er er besøgt - og selvfølgelig den førnævnte gennemsnitlige tid på hver side, men der er nogle forskellige årsager til, at denne metrik ikke er 100% retvisende. Én grund er, at jeg godt kan tilgå dit blogindlæg, men måske blive distraheret af noget andet og derfor minimerer dit indhold. I så fald vil Analytics tælle min tid på siden i op til 30 minutter og herefter vil den registerede session udløbe. Det kan også være, at jeg har fundet dit blogindlæg, men igen i blev distraheret kort, og derfor aldrig kom i gang med at læse det. Jeg lukker derfor vinduet igen efter 1 minut. Har jeg læst dit indhold? Det vil du måske umiddelbart udlede i dine Analytics-data, men virkeligheden var desværre en anden. Sidst, men ikke mindst, kan jeg have fundet dit blogindlæg, hurtigt scrollet det igennem, men ikke rigtige have læst det. Surt show. Der er altså masser af muligheder for Analytics til at give dig misvisende data. Med nedenstående guide prøver vi at komme tættere på virkeligheden.
By Søren Riisager 13 Jan, 2020
De kommende dage vil årets første store Google opdatering rulle ud på alle sprog. Den er direkte målrettet godt indhold eller mangel på samme. Google har opfordret alle tekstforfattere til at stille sig selv følgende spørgsmål - når de skal lave eller opdatere indhold på nettet. Spørgsmål om indhold og kvalitet Leverer indholdet originale oplysninger, rapportering, forskning eller analyse? Indeholder indholdet en væsentlig, komplet eller omfattende beskrivelse af emnet? Indeholder indholdet indsigtsfuld analyse eller oplysninger udover det sædvanlige? Er indholdet blot en kopi fra andre kilder eller er det omskrevet så det giver en betydelig merværdi? Indeholder overskrift og / eller sidetitel en beskrivende, hjælpsom oversigt over indholdet? Undgår overskrift og / eller sidetitel at overdrive eller chokere? Er det den slags side, du gerne vil bogmærke, dele med en ven eller anbefale? Vil du forvente at se dette indhold i et trykt magasin eller bog? Spørgsmål om ekspertise Præsenterer indholdet oplysninger på en måde, der får dig til at stole på det, såsom klar kildehenvisning, bevis for den involverede ekspert, baggrund om forfatteren eller den side, der udgiver indholdet, f.eks. Gennem links til en forfatterside eller en "Om os" side? Hvis du undersøgte hjemmesiden der producerede indholdet, ville du da få et indtryk af, at det er en autoritet du kan stole på eller som er bredt anerkendt indenfor emnet? Er dette indhold skrevet af en ekspert eller entusiast, der beviseligt kender emnet godt? Er indholdet fri for let faktuelle fejl? Vil du have det godt med at stole på dette indhold til problemer, der vedrører dine penge eller dit liv? Præsentations- og produktionsspørgsmål Er indholdet fri for stavefejl eller stilistiske problemer? Er indholdet produceret godt, eller forekommer det sjusket eller hurtigt produceret? Er indholdet masseproduceret af eller outsourcet til et stort antal forfattere eller spredt over et stort netværk af sider, så de ikke får så meget opmærksomhed eller pleje? Har indholdet en overdreven mængde annoncer, der distraherer eller forstyrrer hovedindholdet? Vises indholdet godt på mobile enheder? Sammenlignende spørgsmål Indeholder indholdet en betydelig værdi sammenlignet med andre sider i søgeresultaterne? Ser det ud til, at indholdet tjener de ægte interesser hos besøgende på hjemmesiden eller ser det ud til at eksistere udelukkende for at ranke godt i søgemaskinerne? Du har brug for hjælp når du skal lave godt indhold Hvis du ikke har 100% styr på hvilke søgeord dine potentielle besøgende bruger, eller hvad deres intention er, taber du. Da jeg startede udviklingen af Contentbeak for over et år siden, var det fordi jeg selv manglede et værktøj som kunne sikre godt indhold. Med data fra Google Ads og Google Suggest samt en hjemmebygget scraper som henter alt indhold fra top 15 af Google, kan jeg i dag analysere mig frem til hvilke søgeord og intentioner de potentielle brugere har indenfor et givent søgeord. Denne opdatering fra Google er ikke kun godt for Contentbeaks eksistens, men også for dig som bruger. Lad os skabe bedre indhold sammen.
By Benny Christen Grandahl 06 Jan, 2020
Underrubrikken – også kaldet manchetten – øger dine chancer for at holde de besøgende længere på siden, fordi den nemt fanger deres opmærksomhed lige under overskriften. Det gør den perfekt til at uddybe overskriften og sælge indholdet på siden ind. Læs med her og lær, hvordan du bruger underrubrikken til at skabe bedre placeringer i søgeresultaterne. Det er efterhånden mange år siden, on-page SEO-arbejde kun handlede om at placere dine søgeord de rigtige steder i de rigtige heading-tags og det rigtige antal gange i indholdet på de enkelte sider. I dag bruges heading-tags primært til at forstå, hvordan dit indhold er struktureret , samt hvad teksten og de enkelte afsnit i den handler om. I stedet handler SEO-arbejdet for dig som tekstforfatter meget om bl.a. at holde de besøgende længst muligt på siden. Det bekræfter nemlig Googles vigtige Rank Brain-”algoritme” i, at din side var den rigtige at vise for den pågældende søgning. Det kan du gøre dels ved at servere noget godt, gennemarbejdet kvalitetsindhold, og dels ved at bruge forskellige visuelle elementer, som fanger de besøgendes opmærksomhed. F.eks. i form af punktopstillinger og et alt et for overset element på mange hjemmesider. Nemlig underrubrikken.
By Jakob Bank 17 Dec, 2019
Jakob hamrer løs på skrivemaskinen og er snart klar til at give dig guld ...
By Majbritt Lund 06 Dec, 2019
Er du ikke er gået i gang med SEO, fordi du tror, at SEO-tekster er dårlige tekster? Så læs med her, for med den antagelse går du glip af mange besøgende, kunder og kroner, og antagelsen er direkte forkert. Det har altid været Googles fornemmeste opgave at give mennesker de bedste svar på deres søgninger. Og før Googles søgerobotter blev så dygtige, som de er nu, var konklusionen: ”En tekst, hvor ordet ”pære” indgår mange gange, er en god tekst om pærer. Derfor placerer vi den pågældende tekst højt, når nogle googler ”pære”.” Med andre ord blev vi SEO-skribenter honoreret for søgeordsspam. Så, ja, engang var SEO-tekster virkelig dårlige tekster. Robotterne er heldigvis blevet meget mere intelligente siden dengang. Nu vurderer de en tekst ud fra flere hundrede forskellige faktorer, der alle handler om, hvorvidt læseren får en god oplevelse af at læse teksten. Derfor laver vi, SEO-skribenter, selvfølgelig ikke søgeordsspam mere. Og det har vi ikke gjort længe.
Morderne SEO tekster
By Tim Knorborg Jensen 25 Nov, 2019
SEO-tekster. Hold op, det begreb er efterhånden blevet brugt meget og i forskellige sammenhænge. Det er egentlig en ret farlig cocktail, da det typisk refererer til de ”gamle dage”, hvor alt handlede om at mase det primære søgeord ind i en tekst så meget som overhovedet muligt. Ligesom dinosaurerne er ”SEO-tekster” kun noget, der bliver brugt i fortællinger inden sengetid. Alternativt fremgår det måske i nogle gamle tidsskrifter. Betydningen ”SEO-tekster” har nemlig gennemgået en radikal ændring, og nu handler det i langt højere grad om kvalitet, forståelsen af søgehensigten, men selvfølgelig også brugen af de rette søgeord. Alt det – og meget mere – kigger jeg nærmere på i teksten nedenfor, så du får fyldt dit arsenal op med de nyeste våben, så du kan skrive den moderne ”SEO-tekst”.
Share by: