Blog Layout

Skrevet af:
Søren Riisager

Lixtal og SEO - Sammenlign med dine konkurrenter

Lix-tallet angiver, hvor let eller svær en tekst er at læse. Jo lavere lix-tal, jo nemmere er teksten at forstå. Skriver du tekster til nettet, får du en ekstra bonus for lavt lix-tal. For Google elsker letlæselig indhold. Det giver deres brugere en god oplevelse. Læs med her, og find ud af, hvad lix-tal er. Og hvad det skal være, for at teksten anses for let at læse.

Skal du have flest mulige mennesker til at forstå det, du skriver? Så skal du sørge for at skrive det, så alle kan forstå det. Og vil du have et mål for, hvor let din tekst er at forstå? Så er lix-tallet en god rettesnor for præcis det.

Hvad er et lix-tal?

LIX er en forkortelse for læsbarhedsindeks, og er et mål for teksters sproglige sværhedsgrad. Begrebet og beregningsmetoden blev opfundet af den svenske pædagog C. H. Björnson en gang i slutningen af 1950’erne.

Lix-tallet beregnes ved at finde det gennemsnitlige antal ord i hver helsætning. Dertil lægges hvor stor en procentdel af teksten, der består af lange ord på over seks bogstaver. 

LIX = (Antal ord / Antal punktummer) + (Lange ord * 100) / Antal ord

Jo højere et tal, beregningen giver, jo sværere er teksten at læse.

Således er tekster med et lix-tal på:
  • Over 55 meget svære at læse. Gode eksempler er akademiske og lovtekster.
  • 45-54 er svære tekster. Typisk fagbøger og populærvidenskabelige tekster.
  • 35-44 er middelsvære tekster, som du typisk finder dem i tidsskrifter, aviser og voksen bøger.
  • 25-34 er lettere tekster på niveau med teksten i ugeblade og skønlitteratur.
  • Under 24 er meget letlæselige tekster, der typisk ses i litteraturen til børn
    Alder og klassetrin for børns normale Lixtal
    • Lixtal 2. klasse, 8 år = Lix 2-15
    • Lixtal 3. klasse, 9 år = Lix 15 - 20
    • Lixtal 4. klasse, 10 år = Lix 20 - 25
    • Lixtal 5. klasse, 11 år = Lix 25 - 30
Så skal du sikre, de fleste kan læse din tekst, Det perfekte lix-tal er under 35. Så er der størst mulig chance for, at teksten føles nem at læse for flertallet af de besøgende. 

Hvis det ikke er muligt, bør du som minimum holde dig under gennemsnittet af de hjemmesider, som er placeret i top 10 på Google for samme søgeord.

Det gælder også for tekster til nettet

Denne tommelfingerregel er også god at huske, når du skriver tekster til nettet. For Googles algoritmer præmierer nemlig letlæste tekster.

Det skyldes, at Google gerne vil sikre, at deres brugere får den bedste oplevelse med deres søgemaskine. Det får brugerne ikke, hvis de har svært ved at forstå teksten på de sider, som Google sender dem hen til

Så vil du have et plus i Googles karakterbog, skal du holde øje med lix-tallet. Og sørge for at holde det lavt.

Få styr på lix-tallet med Contentbeak

Lix-tallet er en af de ting, som Contentbeak holder styr på. Samtidig giver det dig også en indikation på, hvad lix-tallet generelt ligger på i tilsvarende tekster på nettet.


Derved kan du sikre dig, at du får skrevet en tekst, der hverken virker for let eller for svær i forhold til dine konkurrenters tekster.


Ligger det interval, som Contentbeak angiver, meget højt, vil det dog oftest give dig et ekstra plus at sigte lavere. Ikke bare i Googles algoritmer. Men især også hos dem, der læser din tekst. Er den lettere at forstå end dine konkurrenters tekster, øger det chancerne for, at de synes bedre om din side.

Det er ikke fordi, folk er for dumme

Det er ikke fordi folk er dumme, at det er sådan. Det skyldes, den del af hjernen, der kaldes for krybdyrhjernen. Når den tager beslutninger, går den nemlig altid efter at vælge:


  • Det, som sikrer din overlevelse
  • Det valg, den først forstår


For når hjernen har travlt med at sikre din overlevelse, vil den helst ikke bruge for mange kalorier på alle mulige andre ting. Herunder at læse din tekst.


Sørger du for, at din tekst har et lavt lix-tal, gør du læserens krybdyrhjerne glad. For så skal den bruge færrest mulige kalorier på at forstå din tekst.


Så potentielt kan en letlæst tekst øge chancerne for, at den besøgende bliver kunde i din forretning.


Derfor er lix-tallet slet ikke så tosset en parameter at holde øje med.


Prøv hvor nemt det er i ContentBeak allerede i dag!


BTW: Denne tekst har et lix-tal på 30. Så den lander pænt inden for det område på LIX-skalaen, som tekster på nettet bør ligge indenfor.


Contentbeak sammenligner dit Lixtal, med dine konkurrenter


Forslag til gæsteindlæg sendes til [email protected]

Ingen risiko

Hvis du publicerer indhold skrevet med hjælp fra Contentbeak, og det ikke øger dine salg, leads eller
placeringer på Google, får du de sidste 3 måneders abonnement tilbage.
By Søren Riisager 12 Nov, 2020
Når Google skal danne sig et indtryk af, hvad din webside handler om, bruges bl.a. den særlige TF*IDF-algoritme. Den er opfundet 16 år før stifteren af Google blev født, og spiller en afgørende rolle for, hvordan dine webtekster bliver indekseret af Google. Derfor bruger vi den også i ContentBeak, når vi skal hjælpe dig med at skabe tekster, der ranker bedst muligt i søgemaskinerne. Læs med, og få styr på, hvad TF*IDF kan gøre for dine placeringer i Google! 
By Louise Lamberth 21 Aug, 2020
Skal du have flest mulige mennesker til at forstå det, du skriver? Så skal du sørge for at skrive det, så alle kan forstå det. Og vil du have et mål for, hvor let din tekst er at forstå? Så er lix-tallet en god rettesnor for præcis det.
By Kasper Gregersen 31 Jan, 2020
Der er selvfølgelig allerede måder, hvorpå du kan få en idé om, hvordan dine bruger konsumere dit indhold. Du kan eksempelvis allerede nu finde gennemsnitlig tid på siden i Google Analytics. Det tal kan du finde under Adfærd > Sideindhold > Alle sider. Her kan du se, hvilke sider der er er besøgt - og selvfølgelig den førnævnte gennemsnitlige tid på hver side, men der er nogle forskellige årsager til, at denne metrik ikke er 100% retvisende. Én grund er, at jeg godt kan tilgå dit blogindlæg, men måske blive distraheret af noget andet og derfor minimerer dit indhold. I så fald vil Analytics tælle min tid på siden i op til 30 minutter og herefter vil den registerede session udløbe. Det kan også være, at jeg har fundet dit blogindlæg, men igen i blev distraheret kort, og derfor aldrig kom i gang med at læse det. Jeg lukker derfor vinduet igen efter 1 minut. Har jeg læst dit indhold? Det vil du måske umiddelbart udlede i dine Analytics-data, men virkeligheden var desværre en anden. Sidst, men ikke mindst, kan jeg have fundet dit blogindlæg, hurtigt scrollet det igennem, men ikke rigtige have læst det. Surt show. Der er altså masser af muligheder for Analytics til at give dig misvisende data. Med nedenstående guide prøver vi at komme tættere på virkeligheden.
By Søren Riisager 13 Jan, 2020
De kommende dage vil årets første store Google opdatering rulle ud på alle sprog. Den er direkte målrettet godt indhold eller mangel på samme. Google har opfordret alle tekstforfattere til at stille sig selv følgende spørgsmål - når de skal lave eller opdatere indhold på nettet. Spørgsmål om indhold og kvalitet Leverer indholdet originale oplysninger, rapportering, forskning eller analyse? Indeholder indholdet en væsentlig, komplet eller omfattende beskrivelse af emnet? Indeholder indholdet indsigtsfuld analyse eller oplysninger udover det sædvanlige? Er indholdet blot en kopi fra andre kilder eller er det omskrevet så det giver en betydelig merværdi? Indeholder overskrift og / eller sidetitel en beskrivende, hjælpsom oversigt over indholdet? Undgår overskrift og / eller sidetitel at overdrive eller chokere? Er det den slags side, du gerne vil bogmærke, dele med en ven eller anbefale? Vil du forvente at se dette indhold i et trykt magasin eller bog? Spørgsmål om ekspertise Præsenterer indholdet oplysninger på en måde, der får dig til at stole på det, såsom klar kildehenvisning, bevis for den involverede ekspert, baggrund om forfatteren eller den side, der udgiver indholdet, f.eks. Gennem links til en forfatterside eller en "Om os" side? Hvis du undersøgte hjemmesiden der producerede indholdet, ville du da få et indtryk af, at det er en autoritet du kan stole på eller som er bredt anerkendt indenfor emnet? Er dette indhold skrevet af en ekspert eller entusiast, der beviseligt kender emnet godt? Er indholdet fri for let faktuelle fejl? Vil du have det godt med at stole på dette indhold til problemer, der vedrører dine penge eller dit liv? Præsentations- og produktionsspørgsmål Er indholdet fri for stavefejl eller stilistiske problemer? Er indholdet produceret godt, eller forekommer det sjusket eller hurtigt produceret? Er indholdet masseproduceret af eller outsourcet til et stort antal forfattere eller spredt over et stort netværk af sider, så de ikke får så meget opmærksomhed eller pleje? Har indholdet en overdreven mængde annoncer, der distraherer eller forstyrrer hovedindholdet? Vises indholdet godt på mobile enheder? Sammenlignende spørgsmål Indeholder indholdet en betydelig værdi sammenlignet med andre sider i søgeresultaterne? Ser det ud til, at indholdet tjener de ægte interesser hos besøgende på hjemmesiden eller ser det ud til at eksistere udelukkende for at ranke godt i søgemaskinerne? Du har brug for hjælp når du skal lave godt indhold Hvis du ikke har 100% styr på hvilke søgeord dine potentielle besøgende bruger, eller hvad deres intention er, taber du. Da jeg startede udviklingen af Contentbeak for over et år siden, var det fordi jeg selv manglede et værktøj som kunne sikre godt indhold. Med data fra Google Ads og Google Suggest samt en hjemmebygget scraper som henter alt indhold fra top 15 af Google, kan jeg i dag analysere mig frem til hvilke søgeord og intentioner de potentielle brugere har indenfor et givent søgeord. Denne opdatering fra Google er ikke kun godt for Contentbeaks eksistens, men også for dig som bruger. Lad os skabe bedre indhold sammen.
By Benny Christen Grandahl 06 Jan, 2020
Underrubrikken – også kaldet manchetten – øger dine chancer for at holde de besøgende længere på siden, fordi den nemt fanger deres opmærksomhed lige under overskriften. Det gør den perfekt til at uddybe overskriften og sælge indholdet på siden ind. Læs med her og lær, hvordan du bruger underrubrikken til at skabe bedre placeringer i søgeresultaterne. Det er efterhånden mange år siden, on-page SEO-arbejde kun handlede om at placere dine søgeord de rigtige steder i de rigtige heading-tags og det rigtige antal gange i indholdet på de enkelte sider. I dag bruges heading-tags primært til at forstå, hvordan dit indhold er struktureret , samt hvad teksten og de enkelte afsnit i den handler om. I stedet handler SEO-arbejdet for dig som tekstforfatter meget om bl.a. at holde de besøgende længst muligt på siden. Det bekræfter nemlig Googles vigtige Rank Brain-”algoritme” i, at din side var den rigtige at vise for den pågældende søgning. Det kan du gøre dels ved at servere noget godt, gennemarbejdet kvalitetsindhold, og dels ved at bruge forskellige visuelle elementer, som fanger de besøgendes opmærksomhed. F.eks. i form af punktopstillinger og et alt et for overset element på mange hjemmesider. Nemlig underrubrikken.
By Jakob Bank 17 Dec, 2019
Jakob hamrer løs på skrivemaskinen og er snart klar til at give dig guld ...
By Majbritt Lund 06 Dec, 2019
Er du ikke er gået i gang med SEO, fordi du tror, at SEO-tekster er dårlige tekster? Så læs med her, for med den antagelse går du glip af mange besøgende, kunder og kroner, og antagelsen er direkte forkert. Det har altid været Googles fornemmeste opgave at give mennesker de bedste svar på deres søgninger. Og før Googles søgerobotter blev så dygtige, som de er nu, var konklusionen: ”En tekst, hvor ordet ”pære” indgår mange gange, er en god tekst om pærer. Derfor placerer vi den pågældende tekst højt, når nogle googler ”pære”.” Med andre ord blev vi SEO-skribenter honoreret for søgeordsspam. Så, ja, engang var SEO-tekster virkelig dårlige tekster. Robotterne er heldigvis blevet meget mere intelligente siden dengang. Nu vurderer de en tekst ud fra flere hundrede forskellige faktorer, der alle handler om, hvorvidt læseren får en god oplevelse af at læse teksten. Derfor laver vi, SEO-skribenter, selvfølgelig ikke søgeordsspam mere. Og det har vi ikke gjort længe.
Morderne SEO tekster
By Tim Knorborg Jensen 25 Nov, 2019
SEO-tekster. Hold op, det begreb er efterhånden blevet brugt meget og i forskellige sammenhænge. Det er egentlig en ret farlig cocktail, da det typisk refererer til de ”gamle dage”, hvor alt handlede om at mase det primære søgeord ind i en tekst så meget som overhovedet muligt. Ligesom dinosaurerne er ”SEO-tekster” kun noget, der bliver brugt i fortællinger inden sengetid. Alternativt fremgår det måske i nogle gamle tidsskrifter. Betydningen ”SEO-tekster” har nemlig gennemgået en radikal ændring, og nu handler det i langt højere grad om kvalitet, forståelsen af søgehensigten, men selvfølgelig også brugen af de rette søgeord. Alt det – og meget mere – kigger jeg nærmere på i teksten nedenfor, så du får fyldt dit arsenal op med de nyeste våben, så du kan skrive den moderne ”SEO-tekst”.
Share by: