Blog Layout

Skrevet af:
Tim Knorborg Jensen

Sådan skriver du en moderne ”SEO-tekst”

SEO-tekster. Hold op, det begreb er efterhånden blevet brugt meget og i forskellige sammenhænge. Det er egentlig en ret farlig cocktail, da det typisk refererer til de ”gamle dage”, hvor alt handlede om at mase det primære søgeord ind i en tekst så meget som overhovedet muligt. 

Ligesom dinosaurerne er ”SEO-tekster” kun noget, der bliver brugt i fortællinger inden sengetid. Alternativt fremgår det måske i nogle gamle tidsskrifter. Betydningen ”SEO-tekster” har nemlig gennemgået en radikal ændring, og nu handler det i langt højere grad om kvalitet, forståelsen af søgehensigten, men selvfølgelig også brugen af de rette søgeord. 

Alt det – og meget mere – kigger jeg nærmere på i teksten nedenfor, så du får fyldt dit arsenal op med de nyeste våben, så du kan skrive den moderne ”SEO-tekst”.

Historie – da man skrev til maskiner og ikke mennesker


I tidernes morgen, da søgemaskinerne ikke var mange år gammel, var de forholdsvis nemme at manipulere, og her handlede det bare om at ”keyword-spamme”. Det gjaldt både i meta-keywords, men også i selve onsite-teksten. Det betød intet, hvordan virkelige personer ville respondere på ens content, da mere eller mindre hele søgemaskinens algoritme var bygget op med fokus på at måle relevans. Og det blev gjort gennem brugen af søgeordet.  

Det giver selvfølgelig også god mening teoretisk set, at en side, hvor søgeordet bliver brugt meget, alt andet lige måtte være mere relevant – men sådan er det bare ikke altid. Derfor er historiebøgerne nu støvet til, og det er helt andre strategier, som bruges i dag.  

At forstå søgehensigten er alfa og omega for din SEO-tekst

Vigtigheden kan ikke understreges nok. Du skal have kortlagt søgehensigten som det første, og det nytter ikke noget, at du laver verdens bedste kategoritekst med fokus på at ranke, hvis søgehensigten er noget helt andet.

Søgehensigten kan gå hen og blive bøvlet, men forstår du den, så kan du virkelig sparke r** med dine tekster. Skal du skrive et blogindlæg, en kategoritekst, eller er det en produkttekst? Det vil fremgå tydeligt, hvor du har lettest ved at ranke, hvis du kigger de rette steder. 

Et eksempel kunne være ”trådløse høretelefoner”. Har du en webshop, og vil du bare udover stepperne, skal du selvfølgelig bruge din energi, hvor det giver mening. Med det mener jeg, at du skal fokusere på de rette søgeord samt de vigtigste LSI’er (det kommer jeg ind på senere). 

Som webshopejer skal du have noget tekst på din kategoriside, og her kan Ahrefs være et stærkt værktøj.

Kilde: Ahrefs

Her har den listet nogle af de relevante søgeord op, og så handler det jo blot om at vælge de rigtige samt bruge din energi, hvor det giver mening. Tid er altid en mangelvare, så du skal helst ramme rigtigt i første forsøg. Som de fleste vil du nok skæve til de øverste for at se, om du kan kæmpe med her, men giver det hele mening for din webshop? 

Kilde: Google.dk

Her har jeg snuppet et skærmklip af de øverste i søgeresultaterne, og de viser, at det udelukkende er webshops, som ligger placeret i toppen på ”trådløse høretelefoner”. Her kan du selv søge på Google, men du kan også klikke ind på søgeordet, hvis du sidder med et værktøj som Ahrefs. 

Og hvad betyder ovenstående så? Det betyder, at du udmærket kan arbejde med dette som primær søgeord, fordi søgehensigten viser, at folk gerne vil finde frem til købsmuligheder, når de søger på denne term.

Men hvad så med ”trådløse høretelefoner test”? Her er da en solid søgevolumen, så den skal webshopejeren vel også bruge en masse krudt på – eller hvad? 
 
Kilde: Google.dk 

Det korte svar er ”NEJ”. Jeg har igen været en tur på Google, hvor jeg lige ville tjekke søgehensigten, og ovenstående billede var, hvad der gemte sig i toppen af søgeresultaterne. Svarene er tydelige, og de taler deres eget sprog. ALLE i toppen er blogs/guides. Det betyder altså, at når personer søger på ”test”, så er det ikke nødvendigvis, fordi de vil købe, men de vil i højere grad blive klogere og se forskellige muligheder. 

Du skal altså ikke bruge så meget som et sekund på at arbejde med dette søgeord i din kategoritekst på webshoppen. Brug energi på andre søgeord – tiden er givet meget bedre ud.

Det var en lang smøre om søgehensigter, men det er, som overskriften antyder, alfa og omega, at du har fokus her. Ellers kan verdens bedste tekst nemt lægge sig nederst på Google, fordi den ikke opfylder brugerens søgehensigt. Og det er ikke sværere, end at du lige søger på Google (inkognito), så du lige kan tjekke ud, hvordan topplaceringerne ser ud, hvorefter du er nogle skridt tættere på at lave den rette SEO-tekst.  

Sådan skal du arbejde med søgeord i den moderne verden 

Selvom jeg gør lidt grin med ordet SEO-tekst, skal du ikke tro, at søgeord er ligegyldige. Det er de langt fra. 
Du skal stadig hjælpe søgemaskinerne på vej, men ikke med den høje volumen, der tidligere har været den vigtigste ingrediens i opskriften på SEO-tekster. 

Det handler om at forklare Google, at du er relevant på bestemte søgeord, og det gør du ved at bruge blandt andet det primære søgeord, og her anbefales det, at du bruger det lige omkring 2% af teksten: 

Kilde Christian Højbo Møller

Ift. ovenstående korrelationsanalyse kan det konkluderes, det stadig har betydning, så husk at bruge dine søgeord i SEO-teksten. Gør det dog naturligt, da det vigtigste stadig er kvaliteten af din tekst, og den kan godt blive ødelagt lidt, hvis du maser ordene ind. 

Arbejd med dine LSI’er

Nu har jeg efterhånden skudt det buzzword af et par gange i teksten, men hvad betyder det overhovedet? 
Latent Semantisk Indeksering er det officielle navn, men i folkemunde er det blevet døbt LSI. 
Det utroligt flotte ord dækker på dansk over synonymer og relaterede ord. Det vil sige ved ”trådløse høretelefoner”, kan nogle af de relaterede være: 

Kilde: Google.dk 

Du skal selvfølgelig kortlægge søgehensigten ved dem alle ;-) 

Ved at bruge LSI’er bliver den moderne ”SEO-tekst” meget stærkere. Googles algoritmer bruger nemlig relaterede søgeord til bedre at forstå budskabet med din side, og dermed kan de bedre placere dig på de søgeord, der er relevante for dig – det kan vi godt lide. 
Du hjælper altså din side utrolig meget, hvis du arbejder med denne tankegang i dine tekster, og ikke nok med det så skubber du også søgemaskinerne i den rigtige retning. 

Du kan læse mere om søgeordsanalyser og hensigter her

Kvalitetscontent – hold på læserens opmærksomhed

Tiden, hvor en sludder for en sladder var godt nok, er nu fortid. Den søgende forbruger har et hav af muligheder, hvorfor der nu er høje krav til virksomhederne. 

Så hvordan bliver fårene skilt fra bukkene nu om dage? 

Jo, det gør de såmænd ved, at de, der har fokus på kvalitetscontent, hvor de skaber værdi og svarer på den søgendes spørgsmål. Ja, de er mere tilbøjelig til at sidde ved Googles højbord. 

Google vil kun vise det bedste og mest relevante frem, og det vurderer den på baggrund af 200 parametre. Puha. Det er måske mere, end du lige kan overskue, og derfor cutter jeg markant i det her og holder mig til SEO-teksten. 

Du skal holde på den besøgende, og det kan kun lade sig gøre, hvis du har noget godt indhold. Sker det frygtelige, at du ikke serverer godt nok indhold/den rette information for dine besøgende. Jamen så ser Google ekstremt negativt på det, og det kan koste dig mange placeringer, hvis den besøgende bruger kort tid på din side. 
Skal du lave en moderne SEO-tekst, er kvalitet den bærende faktor, da du skal holde på den besøgende længst muligt, så du får søgemaskinens anerkendelse. 

Kvalitetscontent bygger på en række elementer. Selvfølgelig skal du skabe værdi for den, som kommer en tur forbi siden, men i samme omgang er det vigtigt, at du skriver grammatisk korrekt. Folk hader stave- og slåfejl, hvilket faktisk kan koste din butik mange penge, ligesom folk er tilbøjelige til at hoppe hurtigere ud og over til konkurrenten, end de faktisk kom ind. Få nu læst korrektur, eller skriv det ordentligt fra start. De besøgende hopper fra, hvis du laver noget sjusk.  

Længden betyder noget for dine placering på Google

Sidste afsnit i denne lille artikel går på længden. Søgemaskinerne elsker nemlig lange tekster, og det er der flere grunde til. For det første antages det naturligvis, at længere tekster må skabe mere værdi for den besøgende. Bonus. 
Derudover vil længere indhold også holde på den besøgende, hvis det vel at mærke er af høj kvalitet. Dermed kan du som hjemmesideejer se frem til en højere time on site, og det er igen en kæmpe bonus. Et tredje element er, at du kan arbejde markant mere med dine søgeord samt LSI’er, når teksten er lang. 
Det gør det lettere for Google at forstå din side, og du kommer derfor til at blive placeret bedre i søgeresultaterne, men også at favne over flere søgeord bliver en mulighed. Den moderne SEO-tekst er altså ikke bare små 2-300 ord – nej, den må meget gerne være op mod 1000 (gerne mere), og snakker vi blogindlæg, skal det måske være endnu længere. 
Kilde: Backlinko

Vi slutter det lille skriv af med en graf for at understrege, hvor vigtig længden faktisk er. Dog skal du ikke bare skrive for at skrive. Det hele skal give værdi, og kan du ikke selv formulere relevante og lange tekster, så overvej at hente hjælp. Det bliver nemlig svært at kæmpe med om de sjove placeringer, hvis du ikke har styr på dit indhold. 

At skrive en moderne SEO-tekst er ikke ligetil, men ovenstående er nogle af de vigtige elementer, du skal have for øje, hvis du vil være 100-meter-mester, når det kommer til dit content.

Og lad os blive enige om, at vi fremover passer på med at bruge ordet SEO-tekster. Det klinger lidt hult i en tid, hvor en tekst er meget mere end at mase keywords ind.

Tak til Tim, fordi du deler din viden med os andre

Tim Knorborg Jensen

Tim Knorborg Jensen

Tim er CMO i content marketing-bureauet TEXTA hvor hans arbejdsopgaver inkluderer markedsføring, ligesom han også arbejder side om side med flere større kunder med fokus på at optimere deres indhold gennem content marketing. Tim er en af de mest serviceminded personer, jeg har mødt. Han går vanvittig meget op i kvalitet og kundetilfredshed, hvilket gør det til en fornøjelse at arbejde sammen med ham.

Forslag til gæsteindlæg sendes til [email protected]

Ingen risiko

Hvis du publicerer indhold skrevet med hjælp fra Contentbeak, og det ikke øger dine salg, leads eller
placeringer på Google, får du de sidste 3 måneders abonnement tilbage.
By Søren Riisager 12 Nov, 2020
Når Google skal danne sig et indtryk af, hvad din webside handler om, bruges bl.a. den særlige TF*IDF-algoritme. Den er opfundet 16 år før stifteren af Google blev født, og spiller en afgørende rolle for, hvordan dine webtekster bliver indekseret af Google. Derfor bruger vi den også i ContentBeak, når vi skal hjælpe dig med at skabe tekster, der ranker bedst muligt i søgemaskinerne. Læs med, og få styr på, hvad TF*IDF kan gøre for dine placeringer i Google! 
By Louise Lamberth 21 Aug, 2020
Skal du have flest mulige mennesker til at forstå det, du skriver? Så skal du sørge for at skrive det, så alle kan forstå det. Og vil du have et mål for, hvor let din tekst er at forstå? Så er lix-tallet en god rettesnor for præcis det.
Lixtal påvirker SEO
By Søren Riisager 25 Jun, 2020
Skal du have flest mulige mennesker til at forstå det, du skriver? Så skal du sørge for at skrive det, så alle kan forstå det. Og vil du have et mål for, hvor let din tekst er at forstå? Så er lix-tallet en god rettesnor for præcis det.
By Kasper Gregersen 31 Jan, 2020
Der er selvfølgelig allerede måder, hvorpå du kan få en idé om, hvordan dine bruger konsumere dit indhold. Du kan eksempelvis allerede nu finde gennemsnitlig tid på siden i Google Analytics. Det tal kan du finde under Adfærd > Sideindhold > Alle sider. Her kan du se, hvilke sider der er er besøgt - og selvfølgelig den førnævnte gennemsnitlige tid på hver side, men der er nogle forskellige årsager til, at denne metrik ikke er 100% retvisende. Én grund er, at jeg godt kan tilgå dit blogindlæg, men måske blive distraheret af noget andet og derfor minimerer dit indhold. I så fald vil Analytics tælle min tid på siden i op til 30 minutter og herefter vil den registerede session udløbe. Det kan også være, at jeg har fundet dit blogindlæg, men igen i blev distraheret kort, og derfor aldrig kom i gang med at læse det. Jeg lukker derfor vinduet igen efter 1 minut. Har jeg læst dit indhold? Det vil du måske umiddelbart udlede i dine Analytics-data, men virkeligheden var desværre en anden. Sidst, men ikke mindst, kan jeg have fundet dit blogindlæg, hurtigt scrollet det igennem, men ikke rigtige have læst det. Surt show. Der er altså masser af muligheder for Analytics til at give dig misvisende data. Med nedenstående guide prøver vi at komme tættere på virkeligheden.
By Søren Riisager 13 Jan, 2020
De kommende dage vil årets første store Google opdatering rulle ud på alle sprog. Den er direkte målrettet godt indhold eller mangel på samme. Google har opfordret alle tekstforfattere til at stille sig selv følgende spørgsmål - når de skal lave eller opdatere indhold på nettet. Spørgsmål om indhold og kvalitet Leverer indholdet originale oplysninger, rapportering, forskning eller analyse? Indeholder indholdet en væsentlig, komplet eller omfattende beskrivelse af emnet? Indeholder indholdet indsigtsfuld analyse eller oplysninger udover det sædvanlige? Er indholdet blot en kopi fra andre kilder eller er det omskrevet så det giver en betydelig merværdi? Indeholder overskrift og / eller sidetitel en beskrivende, hjælpsom oversigt over indholdet? Undgår overskrift og / eller sidetitel at overdrive eller chokere? Er det den slags side, du gerne vil bogmærke, dele med en ven eller anbefale? Vil du forvente at se dette indhold i et trykt magasin eller bog? Spørgsmål om ekspertise Præsenterer indholdet oplysninger på en måde, der får dig til at stole på det, såsom klar kildehenvisning, bevis for den involverede ekspert, baggrund om forfatteren eller den side, der udgiver indholdet, f.eks. Gennem links til en forfatterside eller en "Om os" side? Hvis du undersøgte hjemmesiden der producerede indholdet, ville du da få et indtryk af, at det er en autoritet du kan stole på eller som er bredt anerkendt indenfor emnet? Er dette indhold skrevet af en ekspert eller entusiast, der beviseligt kender emnet godt? Er indholdet fri for let faktuelle fejl? Vil du have det godt med at stole på dette indhold til problemer, der vedrører dine penge eller dit liv? Præsentations- og produktionsspørgsmål Er indholdet fri for stavefejl eller stilistiske problemer? Er indholdet produceret godt, eller forekommer det sjusket eller hurtigt produceret? Er indholdet masseproduceret af eller outsourcet til et stort antal forfattere eller spredt over et stort netværk af sider, så de ikke får så meget opmærksomhed eller pleje? Har indholdet en overdreven mængde annoncer, der distraherer eller forstyrrer hovedindholdet? Vises indholdet godt på mobile enheder? Sammenlignende spørgsmål Indeholder indholdet en betydelig værdi sammenlignet med andre sider i søgeresultaterne? Ser det ud til, at indholdet tjener de ægte interesser hos besøgende på hjemmesiden eller ser det ud til at eksistere udelukkende for at ranke godt i søgemaskinerne? Du har brug for hjælp når du skal lave godt indhold Hvis du ikke har 100% styr på hvilke søgeord dine potentielle besøgende bruger, eller hvad deres intention er, taber du. Da jeg startede udviklingen af Contentbeak for over et år siden, var det fordi jeg selv manglede et værktøj som kunne sikre godt indhold. Med data fra Google Ads og Google Suggest samt en hjemmebygget scraper som henter alt indhold fra top 15 af Google, kan jeg i dag analysere mig frem til hvilke søgeord og intentioner de potentielle brugere har indenfor et givent søgeord. Denne opdatering fra Google er ikke kun godt for Contentbeaks eksistens, men også for dig som bruger. Lad os skabe bedre indhold sammen.
By Benny Christen Grandahl 06 Jan, 2020
Underrubrikken – også kaldet manchetten – øger dine chancer for at holde de besøgende længere på siden, fordi den nemt fanger deres opmærksomhed lige under overskriften. Det gør den perfekt til at uddybe overskriften og sælge indholdet på siden ind. Læs med her og lær, hvordan du bruger underrubrikken til at skabe bedre placeringer i søgeresultaterne. Det er efterhånden mange år siden, on-page SEO-arbejde kun handlede om at placere dine søgeord de rigtige steder i de rigtige heading-tags og det rigtige antal gange i indholdet på de enkelte sider. I dag bruges heading-tags primært til at forstå, hvordan dit indhold er struktureret , samt hvad teksten og de enkelte afsnit i den handler om. I stedet handler SEO-arbejdet for dig som tekstforfatter meget om bl.a. at holde de besøgende længst muligt på siden. Det bekræfter nemlig Googles vigtige Rank Brain-”algoritme” i, at din side var den rigtige at vise for den pågældende søgning. Det kan du gøre dels ved at servere noget godt, gennemarbejdet kvalitetsindhold, og dels ved at bruge forskellige visuelle elementer, som fanger de besøgendes opmærksomhed. F.eks. i form af punktopstillinger og et alt et for overset element på mange hjemmesider. Nemlig underrubrikken.
By Jakob Bank 17 Dec, 2019
Jakob hamrer løs på skrivemaskinen og er snart klar til at give dig guld ...
By Majbritt Lund 06 Dec, 2019
Er du ikke er gået i gang med SEO, fordi du tror, at SEO-tekster er dårlige tekster? Så læs med her, for med den antagelse går du glip af mange besøgende, kunder og kroner, og antagelsen er direkte forkert. Det har altid været Googles fornemmeste opgave at give mennesker de bedste svar på deres søgninger. Og før Googles søgerobotter blev så dygtige, som de er nu, var konklusionen: ”En tekst, hvor ordet ”pære” indgår mange gange, er en god tekst om pærer. Derfor placerer vi den pågældende tekst højt, når nogle googler ”pære”.” Med andre ord blev vi SEO-skribenter honoreret for søgeordsspam. Så, ja, engang var SEO-tekster virkelig dårlige tekster. Robotterne er heldigvis blevet meget mere intelligente siden dengang. Nu vurderer de en tekst ud fra flere hundrede forskellige faktorer, der alle handler om, hvorvidt læseren får en god oplevelse af at læse teksten. Derfor laver vi, SEO-skribenter, selvfølgelig ikke søgeordsspam mere. Og det har vi ikke gjort længe.
Share by: