Blog Layout

Skrevet af:
Majbritt Lund

Nej, SEO-tekster er ikke dårlige tekster


Er du ikke er gået i gang med SEO, fordi du tror, at SEO-tekster er dårlige tekster? Så læs med her, for med den antagelse går du glip af mange besøgende, kunder og kroner, og antagelsen er direkte forkert. 

Det har altid været Googles fornemmeste opgave at give mennesker de bedste svar på deres søgninger. Og før Googles søgerobotter blev så dygtige, som de er nu, var konklusionen: ”En tekst, hvor ordet ”pære” indgår mange gange, er en god tekst om pærer. Derfor placerer vi den pågældende tekst højt, når nogle googler ”pære”.” Med andre ord blev vi SEO-skribenter honoreret for søgeordsspam. Så, ja, engang var SEO-tekster virkelig dårlige tekster.

Robotterne er heldigvis blevet meget mere intelligente siden dengang. Nu vurderer de en tekst ud fra flere hundrede forskellige faktorer, der alle handler om, hvorvidt læseren får en god oplevelse af at læse teksten. Derfor laver vi, SEO-skribenter, selvfølgelig ikke søgeordsspam mere. Og det har vi ikke gjort længe.

SEO-tekster er kvalitetstekster

Nu vurderer Google blandt andet SEO-teksterne ud fra de her spørgsmål: Bliver læseren klogere på emnet? Kan han finde rundt på siden? Bliver han overbevist om, at du er et troværdigt valg? 

Med andre ord: Alt det, du skal fokusere på alligevel, når du gerne vil sælge til din læser. Og derfor bliver dine SEO-tekster automatisk bedre tekster.

For at give læseren overblikket – og for at lette søgerobotternes organiseringsarbejde – skal du have en overskuelig struktur på hjemmesiden. Derfor er det vigtigt, at du gør dig umage, når du beslutter, hvilke punkter, der skal være i din menustruktur, og hvilke underpunker de forskellige menupunkter skal have.

Det er også vigtigt, at det er tydeligt for både Google og mennesker, hvilken side, der handler om hvad. Derfor kan du sagtens følge strukturen fra gamle dage og dedikere en tekst til pærer, en anden til æbler og måske en til frugt. Men du skal stadig skrive en god tekst til hver af siderne. 

Du kan styrke indholdet i din tekst ved at inddrage de såkaldt relaterede søgeord. Hvis du skriver om frugt, kan det være ord som pluk selv jordbær, eksotiske frugter, mangofrugt eller frugtkurv. Du kan få inspiration til de relaterede søgeord i forskellige søgeordsværktøjer. Når du undersøger de relaterede søgeord, opdager du også nuancer eller detaljer i forhold til dit emne, som det vil være relevant at skrive ind. Eksempelvis søger mange ”ydelse + pris”. 

Mange af de SEO-tekster, der ligger på Google side 1, er lange tekster. Ofte på 1-2.000 ord. Så skriv endelig igennem, så længe du har relevant viden på hjerte.

Da Google gerne vil finde kvalitetstekster til sine læsere, betyder det også mere og mere, at du ikke har sproglige fejl eller sjusk i dine tekster. Derfor skal du gøre dig umage såvel sprogligt som indholdsmæssigt.

Og husk: Google viser de tekster øverst, der gør det bedst. Derfor skal du sørge for at være bedre end dine konkurrenter på alle punkter.

Styrk din autoritet, og tag imod professionelt

Netop fordi søgerobotterne er blevet så intelligente, kan de nu også vurdere dine tekster ud fra, om du som afsender er troværdig og har forstand på det, du skriver om. Også kaldet E-A-T, der står for: Erfaring, autoritet og troværdighed. E-A-T er særlig vigtigt, hvis du er behandler eller arbejder med folks penge. Men du vinder også ved at styrke din troværdighed, når du arbejder i andre brancher.

Opbyg derfor din troværdighed på hjemmesiden: Skriv hvilke bøger du har skrevet, hvor du har holdt foredrag m.m. Dette gavner dig fremover både i forhold til Google og kunder og bekræfter i øvrigt, at Google honorerer gode tekster til mennesker. 

Indrømmet: Det tager lang tid at skrive en god SEO-tekst og styrke sin autoritet. Og de punkter, jeg har nævnt her, er bare nogle få af de vigtigste. Men det kan godt svare sig. Udover at du får lettere ved at blive fundet på Google og sælge til dine læsere, bliver dine SEO-tekster fremover de landingssider, der hiver trafikken ind på din hjemmeside. Derfor vil de formentligt blive læst oftere end mange af de andre undersider på hjemmesiden. Så er der fejl på dem, vil flere se dem. Og de vil se dem, mens de står ”ved indgangen til din hjemmeside”. Derfor betyder fejl netop her, at nogle måske ikke klikker længere ind. 

Omvendt: Sørger du for at skrive nogle gode SEO-tekster, kan du fremover møde dine kommende kunder på Google og ramme dem rigtig godt, fordi du kan målrette teksten efter hvad de har googlet. Derfor er de automatisk positive, når de lander på din hjemmeside.



Tak til Majbritt, fordi du deler din viden med os andre

Majbritt Lund

Majbritt Lund

Majbritt Lund er uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007. Her rådgiver hun sine kunder om deres markedsføringsstrategi, skriver deres tekster eller underviser kunderne i, hvordan de skriver teksterne selv. 

Hun har særligt fokus på SEO-tekster, der sælger, e-mailmarkedsføring og at ramme den rette målgruppe præcist.


Forslag til gæsteindlæg sendes til [email protected]

Ingen risiko

Hvis du publicerer indhold skrevet med hjælp fra Contentbeak, og det ikke øger dine salg, leads eller
placeringer på Google, får du de sidste 3 måneders abonnement tilbage.
By Søren Riisager November 12, 2020
Når Google skal danne sig et indtryk af, hvad din webside handler om, bruges bl.a. den særlige TF*IDF-algoritme. Den er opfundet 16 år før stifteren af Google blev født, og spiller en afgørende rolle for, hvordan dine webtekster bliver indekseret af Google. Derfor bruger vi den også i ContentBeak, når vi skal hjælpe dig med at skabe tekster, der ranker bedst muligt i søgemaskinerne. Læs med, og få styr på, hvad TF*IDF kan gøre for dine placeringer i Google! 
By Louise Lamberth August 21, 2020
Skal du have flest mulige mennesker til at forstå det, du skriver? Så skal du sørge for at skrive det, så alle kan forstå det. Og vil du have et mål for, hvor let din tekst er at forstå? Så er lix-tallet en god rettesnor for præcis det.
Lixtal påvirker SEO
By Søren Riisager June 25, 2020
Skal du have flest mulige mennesker til at forstå det, du skriver? Så skal du sørge for at skrive det, så alle kan forstå det. Og vil du have et mål for, hvor let din tekst er at forstå? Så er lix-tallet en god rettesnor for præcis det.
By Kasper Gregersen January 31, 2020
Der er selvfølgelig allerede måder, hvorpå du kan få en idé om, hvordan dine bruger konsumere dit indhold. Du kan eksempelvis allerede nu finde gennemsnitlig tid på siden i Google Analytics. Det tal kan du finde under Adfærd > Sideindhold > Alle sider. Her kan du se, hvilke sider der er er besøgt - og selvfølgelig den førnævnte gennemsnitlige tid på hver side, men der er nogle forskellige årsager til, at denne metrik ikke er 100% retvisende. Én grund er, at jeg godt kan tilgå dit blogindlæg, men måske blive distraheret af noget andet og derfor minimerer dit indhold. I så fald vil Analytics tælle min tid på siden i op til 30 minutter og herefter vil den registerede session udløbe. Det kan også være, at jeg har fundet dit blogindlæg, men igen i blev distraheret kort, og derfor aldrig kom i gang med at læse det. Jeg lukker derfor vinduet igen efter 1 minut. Har jeg læst dit indhold? Det vil du måske umiddelbart udlede i dine Analytics-data, men virkeligheden var desværre en anden. Sidst, men ikke mindst, kan jeg have fundet dit blogindlæg, hurtigt scrollet det igennem, men ikke rigtige have læst det. Surt show. Der er altså masser af muligheder for Analytics til at give dig misvisende data. Med nedenstående guide prøver vi at komme tættere på virkeligheden.
By Søren Riisager January 13, 2020
De kommende dage vil årets første store Google opdatering rulle ud på alle sprog. Den er direkte målrettet godt indhold eller mangel på samme. Google har opfordret alle tekstforfattere til at stille sig selv følgende spørgsmål - når de skal lave eller opdatere indhold på nettet. Spørgsmål om indhold og kvalitet Leverer indholdet originale oplysninger, rapportering, forskning eller analyse? Indeholder indholdet en væsentlig, komplet eller omfattende beskrivelse af emnet? Indeholder indholdet indsigtsfuld analyse eller oplysninger udover det sædvanlige? Er indholdet blot en kopi fra andre kilder eller er det omskrevet så det giver en betydelig merværdi? Indeholder overskrift og / eller sidetitel en beskrivende, hjælpsom oversigt over indholdet? Undgår overskrift og / eller sidetitel at overdrive eller chokere? Er det den slags side, du gerne vil bogmærke, dele med en ven eller anbefale? Vil du forvente at se dette indhold i et trykt magasin eller bog? Spørgsmål om ekspertise Præsenterer indholdet oplysninger på en måde, der får dig til at stole på det, såsom klar kildehenvisning, bevis for den involverede ekspert, baggrund om forfatteren eller den side, der udgiver indholdet, f.eks. Gennem links til en forfatterside eller en "Om os" side? Hvis du undersøgte hjemmesiden der producerede indholdet, ville du da få et indtryk af, at det er en autoritet du kan stole på eller som er bredt anerkendt indenfor emnet? Er dette indhold skrevet af en ekspert eller entusiast, der beviseligt kender emnet godt? Er indholdet fri for let faktuelle fejl? Vil du have det godt med at stole på dette indhold til problemer, der vedrører dine penge eller dit liv? Præsentations- og produktionsspørgsmål Er indholdet fri for stavefejl eller stilistiske problemer? Er indholdet produceret godt, eller forekommer det sjusket eller hurtigt produceret? Er indholdet masseproduceret af eller outsourcet til et stort antal forfattere eller spredt over et stort netværk af sider, så de ikke får så meget opmærksomhed eller pleje? Har indholdet en overdreven mængde annoncer, der distraherer eller forstyrrer hovedindholdet? Vises indholdet godt på mobile enheder? Sammenlignende spørgsmål Indeholder indholdet en betydelig værdi sammenlignet med andre sider i søgeresultaterne? Ser det ud til, at indholdet tjener de ægte interesser hos besøgende på hjemmesiden eller ser det ud til at eksistere udelukkende for at ranke godt i søgemaskinerne? Du har brug for hjælp når du skal lave godt indhold Hvis du ikke har 100% styr på hvilke søgeord dine potentielle besøgende bruger, eller hvad deres intention er, taber du. Da jeg startede udviklingen af Contentbeak for over et år siden, var det fordi jeg selv manglede et værktøj som kunne sikre godt indhold. Med data fra Google Ads og Google Suggest samt en hjemmebygget scraper som henter alt indhold fra top 15 af Google, kan jeg i dag analysere mig frem til hvilke søgeord og intentioner de potentielle brugere har indenfor et givent søgeord. Denne opdatering fra Google er ikke kun godt for Contentbeaks eksistens, men også for dig som bruger. Lad os skabe bedre indhold sammen.
By Benny Christen Grandahl January 6, 2020
Underrubrikken – også kaldet manchetten – øger dine chancer for at holde de besøgende længere på siden, fordi den nemt fanger deres opmærksomhed lige under overskriften. Det gør den perfekt til at uddybe overskriften og sælge indholdet på siden ind. Læs med her og lær, hvordan du bruger underrubrikken til at skabe bedre placeringer i søgeresultaterne. Det er efterhånden mange år siden, on-page SEO-arbejde kun handlede om at placere dine søgeord de rigtige steder i de rigtige heading-tags og det rigtige antal gange i indholdet på de enkelte sider. I dag bruges heading-tags primært til at forstå, hvordan dit indhold er struktureret , samt hvad teksten og de enkelte afsnit i den handler om. I stedet handler SEO-arbejdet for dig som tekstforfatter meget om bl.a. at holde de besøgende længst muligt på siden. Det bekræfter nemlig Googles vigtige Rank Brain-”algoritme” i, at din side var den rigtige at vise for den pågældende søgning. Det kan du gøre dels ved at servere noget godt, gennemarbejdet kvalitetsindhold, og dels ved at bruge forskellige visuelle elementer, som fanger de besøgendes opmærksomhed. F.eks. i form af punktopstillinger og et alt et for overset element på mange hjemmesider. Nemlig underrubrikken.
By Jakob Bank December 17, 2019
Jakob hamrer løs på skrivemaskinen og er snart klar til at give dig guld ...
Morderne SEO tekster
By Tim Knorborg Jensen November 25, 2019
SEO-tekster. Hold op, det begreb er efterhånden blevet brugt meget og i forskellige sammenhænge. Det er egentlig en ret farlig cocktail, da det typisk refererer til de ”gamle dage”, hvor alt handlede om at mase det primære søgeord ind i en tekst så meget som overhovedet muligt. Ligesom dinosaurerne er ”SEO-tekster” kun noget, der bliver brugt i fortællinger inden sengetid. Alternativt fremgår det måske i nogle gamle tidsskrifter. Betydningen ”SEO-tekster” har nemlig gennemgået en radikal ændring, og nu handler det i langt højere grad om kvalitet, forståelsen af søgehensigten, men selvfølgelig også brugen af de rette søgeord. Alt det – og meget mere – kigger jeg nærmere på i teksten nedenfor, så du får fyldt dit arsenal op med de nyeste våben, så du kan skrive den moderne ”SEO-tekst”.
Share by: