By Søren Riisager
•
13 Jan, 2020
De kommende dage vil årets første store Google opdatering rulle ud på alle sprog. Den er direkte målrettet godt indhold eller mangel på samme. Google har opfordret alle tekstforfattere til at stille sig selv følgende spørgsmål - når de skal lave eller opdatere indhold på nettet. Spørgsmål om indhold og kvalitet Leverer indholdet originale oplysninger, rapportering, forskning eller analyse? Indeholder indholdet en væsentlig, komplet eller omfattende beskrivelse af emnet? Indeholder indholdet indsigtsfuld analyse eller oplysninger udover det sædvanlige? Er indholdet blot en kopi fra andre kilder eller er det omskrevet så det giver en betydelig merværdi? Indeholder overskrift og / eller sidetitel en beskrivende, hjælpsom oversigt over indholdet? Undgår overskrift og / eller sidetitel at overdrive eller chokere? Er det den slags side, du gerne vil bogmærke, dele med en ven eller anbefale? Vil du forvente at se dette indhold i et trykt magasin eller bog? Spørgsmål om ekspertise Præsenterer indholdet oplysninger på en måde, der får dig til at stole på det, såsom klar kildehenvisning, bevis for den involverede ekspert, baggrund om forfatteren eller den side, der udgiver indholdet, f.eks. Gennem links til en forfatterside eller en "Om os" side? Hvis du undersøgte hjemmesiden der producerede indholdet, ville du da få et indtryk af, at det er en autoritet du kan stole på eller som er bredt anerkendt indenfor emnet? Er dette indhold skrevet af en ekspert eller entusiast, der beviseligt kender emnet godt? Er indholdet fri for let faktuelle fejl? Vil du have det godt med at stole på dette indhold til problemer, der vedrører dine penge eller dit liv? Præsentations- og produktionsspørgsmål Er indholdet fri for stavefejl eller stilistiske problemer? Er indholdet produceret godt, eller forekommer det sjusket eller hurtigt produceret? Er indholdet masseproduceret af eller outsourcet til et stort antal forfattere eller spredt over et stort netværk af sider, så de ikke får så meget opmærksomhed eller pleje? Har indholdet en overdreven mængde annoncer, der distraherer eller forstyrrer hovedindholdet? Vises indholdet godt på mobile enheder? Sammenlignende spørgsmål Indeholder indholdet en betydelig værdi sammenlignet med andre sider i søgeresultaterne? Ser det ud til, at indholdet tjener de ægte interesser hos besøgende på hjemmesiden eller ser det ud til at eksistere udelukkende for at ranke godt i søgemaskinerne? Du har brug for hjælp når du skal lave godt indhold Hvis du ikke har 100% styr på hvilke søgeord dine potentielle besøgende bruger, eller hvad deres intention er, taber du. Da jeg startede udviklingen af Contentbeak for over et år siden, var det fordi jeg selv manglede et værktøj som kunne sikre godt indhold. Med data fra Google Ads og Google Suggest samt en hjemmebygget scraper som henter alt indhold fra top 15 af Google, kan jeg i dag analysere mig frem til hvilke søgeord og intentioner de potentielle brugere har indenfor et givent søgeord. Denne opdatering fra Google er ikke kun godt for Contentbeaks eksistens, men også for dig som bruger. Lad os skabe bedre indhold sammen.